Flere fjerdeklasseelever kommer til Østfyn

01. marts 2019 | Østfyns Museer

Projektet ”Kend dit land” er skudt i gang, og Østfyns Museer glæder sig til at byde rigtig mange fjerdeklasseelever og deres lærere velkommen i disse kulturhistoriske rammer.

I 2019 er både Nyborg Slot, Johannes Larsen Museet og Vikingemuseet Ladby blevet udvalgt til at indgå i turkataloget blandt en række museer, fordelt over hele landet. Dette betyder, at i skoleåret 2019/2020 får mange fjerdeklasseelever rig mulighed for at nyde fuglemalerens kunstnerhjem og atelier på Johannes Larsen Museet, høre levende historier om vikingerne og deres skibe på Vikingemuseet Ladby og komme på en spændende tur på den gamle Kongebys voldanlæg, prøve at fægte og blive introduceret til Nyborg Slots kastemaskine.

Nyborg Slot

På Nyborg Slot har museumsinspektør Nicolai Knudsen udviklet et særligt forløb til fjerdeklasseelever, hvor børnene har krop og bevægelse med i læreprocessen. ”Historien behøves ikke kun høres eller læses. Den kan også forstås på andre måder. Historien er mere virkelig og forståelig, hvis man lærer den at kende gennem sin krop og sanser”, siger museumsinspektør Nicolai Knudsen.

DSC_0205

I 2018 blev Nyborg Slot udvalgt som én af de mange traditionsrige kulturinstitutioner og fik besøg af 15 fjerdeklasser i oktober og november måned. Under en guidet tur omkring Nyborg Slot blev eleverne forvandlet til konge og dronninger, riddere og købmænd.

Kend dit land, dets historie, kultur og natur

Projektet “Kend dit land” er vendt tilbage med mulighed for at besøge flere kulturinstitutioner. Projektet ligger i forlængelse af et pilotprojekt, der blev gennemført i 2018, hvor de første 3000 fjerdeklasseelever fik mulighed for at gennemføre en mini-dannelsesrejse igennem Danmark - fra øst til vest, fra syd til nord. ”Det bedste, vi kan give vores børn, er en forståelse af, hvem de selv er, og hvad det er for et land, de bor i. For hvis man ved, hvilket stof man er gjort af, så er det nemmere at møde den store verden med større åbenhed.”, understreger kulturminister Mette Bock.

Projektet, hvis formål er, at flere børn  skal kende deres eget lands mangfoldige natur, kultur og historie, er resultatet af et konstruktivt samarbejde mellem Undervisningsministeriet, Miljø- og Fødevareministeriet, Børne- og Socialministeriet og Kulturministeriet. Derudover har disse minidannelsesture til formål at give kommuner og skoler inspiration og motivation til selv at arrangere lignende miniture som en del af skolernes undervisningsprogram. 

Det sker på museerne

Foredrag, markeder, værksteder, udstillinger, koncerter og meget mere. 

Se kalender her

Nyheder

Rådhus med dybe rødder
16. januar 2020
Nyborg Slot og Kulturarv

Arkæologer fra Østfyns Museer kan nu bekræfte, at Nyborg Rådhus den dag i dag bæres af fundament fra 1500-tallet.

Røde mønstre på slottets gulve
15. januar 2020
Nyborg Slot og Kulturarv

Det bliver røde mønstre i tegl, der kommer til at pryde gulvene i fire af Nyborg Slots sale.

Kerteminde-udstilling rejser nordpå
15. januar 2020
Johannes Larsen Museet

Udstillingen NATURE Home & Workplace, der blev skabt til Johannes Larsen Museet i efteråret 2018, bliver nu vist på kunstmuseet i Nuuk.

Donation til Nyborg Slots Dragtlaug
14. januar 2020
Nyborg Slot og Kulturarv

Nyborg Slots Dragtlaug har modtaget en flot donation fra Albani Fonden og ser frem til sommerens Danehof, hvor en lang række flotte, nye dragter skal præsenteres.

Kalender

Naturkoncert
torsdag d. 23. januar 2020 kl. 19
Johannes Larsen Museet

Koncert med udgangspunkt i St. St. Blichers Trækfuglene. Klezmer, oplæsning og jazz standards.

Nyborg Ridderskole
Otte onsdage kl. 17-20 i foråret 2020
Skiftende steder i Nyborg

Nu kan du "gå til ridder" i Nyborg!

Vintergåtur
Søndag den 26. januar 2020 kl. 13-15
Mødested: P-pladsen på Vesterhavnen/Heimdals Plads

Nyborg Museumsforening inviterer medlemmer på historisk vandring i Nyborg.

Dyrehave Mølle - historien og kulturarven
Onsdag den 29. januar kl. 17-18
Tinghuset, Stendamsgade 9 i Nyborg

Fyraftensforedrag med Mette Ladegaard Thøgersen.